Vid en större händelse eller störning informerar Sävsjö kommun på flera sätt, beroende på vad som inträffat:
Kommunikationskanaler vid kris
- savsjo.se, Sävsjö kommuns webbplats, är vår huvudkanal för information.
- Sveriges Radio Jönköping P4, Trafik och service.
- Kommunens sociala medier, exempelvis Sävsjö kommuns Facebook.
- Fungerar inte våra vanliga kanaler kan vi aktivera kommunens informationsplatser.
- Sävsjö kommuns växel, 0382-15200
- Upplysningscentral, en utökad telefonväxel, som inrättas i Kommunalhuset och som du kan ringa till på ett speciellt telefonnummer, som vi meddelar via radion.
- Genom att sända ett VMA – viktigt meddelande till allmänheten via radio/TV.
Kommunens informationsplatser
Om vi befinner oss i ett krisläge, där våra vanliga kanaler för information inte fungerar, kan vi aktivera kommunens informationsplatser. Informationsplatser finns i våra fyra tätorter. Här sätter kommunen upp anslag med viktig information. När situationen kräver kan vi också bemanna informationsplatsen.
- Informationsplatserna används endast i kris och när ingen av våra andra kanaler fungerar.
- Det är bara Sävsjö kommun som använder informationsplatserna.
- Vi informerar om det som rör kommunal verksamhet i första hand.
- Vi skyltar från gatan och använder Sveriges Radio P4 för att meddela när informationsplatserna är aktiverade.
- När informationsplatsen inte är aktiv finns ett anslag som informerar om att den här platsen är utsedd för krisinformation.
- Varje ort har utsedda lokala informatörer från samhällsföreningar, föreningar eller liknande som har till uppgift att sprida informationen från informationsplatserna vidare.
Här finns kommunens informationsplatser
- Sävsjö, Bryggaren, Västra Järnvägsgatan 9A-E
- Vrigstad, Göransgården, Jönköpingsvägen, mittemot Vrigstad Värdshus
- Stockaryd, Södergårdens matsal, Lillgatan 1B
- Rörvik, Träffpunkten, Östra Torggatan 1A-B